20. august - 30. august 2023
11 dager
En av verdens mest utilgjengelige plasser er Øst-Grønland. Langs kysten på den ene siden ligger sjøisen opptil 10 måneder i året, og sperrer veien fra øst. På den andre siden ligger Grønlands enorme iskappe å sperrer veien mot vest. Dette er både et uberørt og et lite besøkt område, hvor vi har helt unike landskap og et yrende dyreliv i vente! I tillegg får vi på denne ekspedisjonen kjenne på storhavet på krysningene til og fra Island.
På denne ekspedisjonen får vi virkelig kjenne på Grønlands storhet. Blant fjorder, fjell og isbreer på den Grønlandske østkysten skal vi bruke god tid. Dette er et veldig utilgjengelig område, hvor svært få har vært før oss. Vi er sårbare, langt fra sivilisasjonen og nokså alene. Vi må være forsiktige og manøvrere langsomt, men får oppleve noe av de mest spektakulære landskapene kloden vår har å tilby. I disse farvannene på denne tiden av året har vi ikke lenger full midnattsol, men det vil være lyst store deler av døgnet, noe som alltid er et godt utgangspunkt for en innholdsrik opplevelsesreise.
Etter kryssinga av Danmarkstredet fra Island, kommer vi til innløpet av Scoresbysund (Kangertittivaq). Dette er verdens største fjordsystem, med isbreer, fjorder og fjell. Her driver store isfjell rolig frem og tilbake, og det er mye å se og oppdage. Ved innløpet til Scoresby ligger også østkystens nordligste bebyggelse. Landsbyen heter Ittoqqortoormiit og har i overkant av 400 innbyggere.
På denne turen skal vi virkelig utforske Scoresbysund. Vi planlegger å seile rundt den store innlandsøya Milne Land. Her kommer vi forbi historiske plasser som Hekla Havn, og unike landskap som i Øfjord og rundt Bjørneøene. Kanskje vi tilogmed kommer oss helt opp imot Nordvestfjorden og Stauninger Alpene. På tur blant fjell, fjord og breer på Grønland tar vi oss god tid til å å i land og se oss omkring på de fineste plassene.
Etter nesten en hel uke med utforsking av Øst-Grønland og Scoresbysund, heiser vi igjen seil og setter kursen tilbake mot Island og havnebyen Ísafjörður. Overfarten tilbake tar også rundt 2 døgn og vel fremme i Vestfjordene på Island, tar vi oss en god runde på land, strekker beina og feirer en vellykket og uforglemmelig ekspedisjon!
Fra SeilNorge stiller vi med skipper, co-skipper og guide, i tillegg til evt. ekstra mannskap. Alle gode seilere, hvorav minst en av oss vil ha solid fartstid og erfaring fra lignende ekspedisjoner. Guide og resterende mannskap ombord tar også ansvaret for å være isbjørnvakt når vi er på land. Underveis for seil eller motor vil vi inkludere alle ombord i seilingen. Vi vil stort sett seile til alle døgnets tider, og fordeler alle inn i vaktlag. Vi roterer mellom vaktlagene og går 4 timer på og 8 timer av. I tillegg legger vi inn et par kortere vakter i rotasjonen på ettermiddagen, slik at vi også roterer på nattevaktene mellom vaktlagene.
Det er ikke hvilken som helst seilbåt vi bruker på denne turen, men vårt nyeste tilskudd i flåta: Hardangerjakta Alma. Denne litt mindre replikaen av Amundsens velkjente ekspedisjons-skute “Gjøa” er en nybygd tradisjonell seilbåt. En skikkelig solid utendørsbåt på 52 fot og 45 tonn, med masse dekksplass for å nyte utsikten til Grønlandske fjelltopper, breer og isfjell. Komforten ombord sikres av god plass under dekk, sentralfyrt varme, sosial bysse midtskips og komfortable senger med varme dundyner og -puter. For bilder og mer info om Alma se link her.
Denne ekspedisjonen er som våre andre lengre turer først og fremst en stor oppdagelsesreise, men også en ypperlig anledning til å lære mye om seiling og navigering. Og ikke minst det å bruke båt som utgangspunkt for oppdagelser og opplevelser på land. Er du klar for sensommerens store ekspedisjon til Grønland?
Arktis er et sårbart område under press fra mennesker og klima. I SeilNorge er vi opptatt av å ta vare på miljøet i størst mulig grad og vi mener at små båter med få mennesker og lite forurensing og avfall, er mye mindre skadelig for miljø, klima og lokalt dyreliv, enn større båter og cruiseskip. Vi prøver også å rydde søppel på stedene vi besøker, i stedet for å legge igjen noe. På Svalbard og Grønland følger vi AECOs retningslinjer for møte med dyreliv, strandrydding, kulturminneplasser og for besøkende og operatører i arktis. Mer om AECOs retningslinjer kan du lese her.
“
Flott opplegg, hyggelig atmosfære, fantastiske naturopplevelser, profesjonell og dyktig skipper og koskipper som involverer mannskapet på en fin måte. Minner for livet med flotte mennesker i en god atmosfære.
Trond
Dag 1: Turstart i Isafjordur
Vi møtes klokken 14.00 på kaia i Isafjordur på nordvest kysten av Island. Vi starter med å bli litt kjent med hverandre, før vi går gjennom planen for uka. Vi gjør oss så kjent med båten og utstyr og får ferdig arbeidet med å stue og fylle opp båten med proviant og utstyr. Livet ombord på tur krever samarbeid, og før avreise går vi gjennom rutiner og prosedyrer ombord, for seilas og for nødsituasjoner. Vi legger fra kai og beveger oss ut mot storhavet allerede denne første kvelden.
Dag 2 - 3: Over Danmarkstredet fra Island til Grønland.
Denne første havkryssings-etappen er på omlag 230nm, og vi bruker rundt 2 døgn, selvfølgelig avhengig av vær og vind. Vi seiler rett nordover fra Island og sikter litt sør for innløpet til Scoresbysund avhengig av isforholdene. På kryssinga blir vi fort påkobla naturen uten mobildekning, men med de rå naturkreftene rett inn. Vi følges av havhesten og de andre sjøfuglene her ute hele veien, og kanskje vi tilogmed er så heldige å få besøk av delfiner rundt baugen. Når vi så får øye på Grønlands steile kyst i horisonten blir det spennende å se hvor vi kommer oss i land for første landkjenning med denne gigant-øya.
Dag 4: Scoresbysund, verdens største fjord
Vi merker fort at alt på Grønland er digert. Bare innløpet til denne fjorden er 27 km bredt og innenfor finner vi et enormt system av fjorder og breer som nå ligger for våre føtter. Etter naturkreftene vi har opplevd tett på kroppen på havkryssinga er det deilig å komme inn i fjorden her hvor det stort sett er roligere sjø og vær. Vi starter ferden innover fjorden langs den steile og bre-kledde sørsiden og bruker nesten en hel dag bare på første etappe inn starten av fjorden i dette enorme landskapet. Kanskje vi kommer oss helt til Hekla havn hvor vi kan ankre for en god natts søvn også denne dagen.
Dag 5 - 7: Rundt Milne Land
Det er så utrolig mange spennende plasser vi har lyst til å besøke når vi først er kommet oss godt inn i fjordsystemet i Scoresbysund. Her seiler vi slalom mellom isfjell store som boligblokker, enorme brefall som kalver i sjøen og granittklipper oppmot 2000moh. Vi legger ruta rundt innlandsøya Milne Land, hvor vi finner mange av våre favorittplasser, Snesund, Øfjord og Bjørneøene for å nevne noen. Vi ankrer opp for turer på land og få sett oss omkring. Forhåpentligvis finner vi nok drivved til bål på stranda, og vi benytter sjansen for å få oss en liten fjelltur eller to disse dagene.
Dag 8: Ittoqqortoormiit
Etter gode dager med utforsking i de indre delene av Scoresbysund, setter vi kursen østover igjen, mot innløpet av fjorden. Her ligger også østkystens mest nordlige bebyggelse; landsbyen Ittoqqortoormiit. Stedet har i overkant av 400 innbyggere som alle bor i små trehus i de kuleste farger. Vi ankommer byen på årets varmeste dager og da er innbyggerne mye ute og nyter sola før den tøffe vinteren kommer tilbake.
Dag 9 - 11: Tilbake over Danmarkstredet fra Scoresby til Isafjordur.
Vi forlater det enorme fjord massivet Scoresby i tide til å komme tilbake til Island i god tid. Underveis kan vi vente oss å se flere isfjell, men også hval som både sover i overflaten og som svømmer og dykker. Ísafjörður er en sjarmerende liten havneby nordvest på Island og når vi er vel fortøyd finner vi pleie for både kropp og sjel; her er både gode svømmebassenger med varme og kalde kulper, og gode restauranter og barer som vi kan sjekke ut på land. Godt jobba, vel i havn!
Programmet
Programmet må sees på som et utgangspunkt som vi tilpasser etter vær og forhold. Det er jo noe av det flotteste med å være på seiltur, at det er været som bestemmer! Vi forbeholder oss også retten til å stadig forbedre turprogrammet til det bedre. Og med oss underveis har vi alltid lettbåt til strandhugg og små ekspedisjoner, vi har fiskeutstyr til torsken, og turutstyr til bål og fotturer - vi er klare for eventyr! Er du?
Inkludert
Ikke inkludert
Depositum og betaling
Du betaler kun depositum (kr 6000,-) ved påmelding, resten av betalingen forfaller 60 dager før turstart.
Reise generelt
Hvis du har tid, så oppfordrer vi alltid til å reise så miljøvennlig som mulig. Noen ganger må vi fly, men ikke alltid. Å reise langsomt gir også en annen start på ferien enn å reise raskt. Å sykle, ta toget eller kjøre flere sammen er gode alternativer! Legg gjerne inn litt ekstra tid før og etter, siden det oppe i nord og i Arktis er et vær som av og til kan endre planene dine… Eventuell overnatting før og etter turen må ordnes på egenhånd. Er du i tvil om hvor du skal bo gir vi deg gjerne noen anbefalinger.
Reise Island
Til og fra Island går det mange ulike ruter. Det går blant annet ferge til/fra Danmark via Færøyene. Ellers er det mange daglige avganger med fly til/fra Reykjavik til resten av Norden, Europa og Amerika. Internt på Island er det greit å komme seg rundt med buss, innenlandsflyvninger eller leiebil. Om du ønsker å seile mer så kan du også være med oss videre, på våre videre ekspedisjoner fra Island, mot Skotland, Norge, Færøyene og Shetland.
Sikkerhet og risiko - generelt
Vi tar sikkerhet på største alvor og på våre turer trener vi på håndtering av ulike situasjoner som kan oppstå på havet. Om bord i båt og på tur må alle vite hva de skal gjøre i potensielt farlige situasjoner, så å bygge din kompetanse på hvordan å håndtere kritiske situasjoner er viktig for at du skal være deltaker om bord og ikke bare passasjer. Det er også derfor våre turer er for seilkurs å regne, du læres opp til å utgjøre mannskapet ombord. Ta gjerne kontakt med oss for en prat om sikkerhet og risiko på våre turer.
Sikkerhet og risiko - ekspedisjon
På våre ekspedisjonsturer krysser vi havstrekk over flere dager, og/eller seiler vi inn i områder langt fra folk og med ekstra risikomomenter, som sjøis og dårligere sjøkart. Dette er ekstra risikofaktorer, som vi håndterer ved å ha ekstra fokus på de situasjonene vi kan komme opp i blant alle våre mannskaper som seiler denne typen turer. Vi seiler i disse områdene kun i de mest optimale sesongene; og benytter oss av større og svært solide båter, som både er utstyrt og dimensjonert for å takle denne typen ekspedisjonsturer og farvann svært godt. Vi er helt klare på at seiling er den tryggeste og mest tilgjengelige måten å besøke disse svært utilgjengelige plassene. Imidlertid innebærer all seiling generelt, og særlig seiling i arktiske strøk og over åpent hav, en viss risiko som du må være klar over og villig til å ta. Ta gjerne kontakt med oss for en prat og veiledning om risiko.
Nivå på turen
Dette er en seilekspedisjon hvor vi skal krysse en eller flere havstrekk over flere døgn. En utrolig flott og spesiell opplevelse! Du trenger ikke å ha seilt før for å være med ombord, og vi har både med folk som aldri har seilt før og erfarne seilere. Er du nybegynner så ønsker vi å gjøre deg til sjømann/kvinn så fort som mulig, og er du erfaren får du raskt ansvar og større utfordringer. Vi er tilsammen også godt med mannskap ombord hver båt, og deler inn i vaktlag slik at vi lærer av og får utfordret og hjulpet hverandre.
Båtene vi seiler på våre ekspedisjoner er store, robuste og ligger godt i sjøen. Været styrer vi likevel ikke over, og vi må være forberedt på vind og sjø som vi møter utaskjærs. Fra laber bris til seiling i hardt vær med flere meter store bølger, og nærheten til naturkreftene på en slik ekspedisjon er noe de fleste opplever som svært unikt og givende!
Utstyr/pakking
Det finnes, som med alle aktiviteter, masse spesialutstyr og klær for seiling. Har du ikke noe av dette kommer du veldig langt med vanlig tur-/fjellutstyr. Vi ønsker ikke å oppfordre til at du kjøper masse nytt utstyr for å være med på tur med oss, bruk det du har, lån det du trenger av en venn, finn ting brukt og kjøp kvalitet som varer om du må investere i nytt utstyr! Det du trenger er noe vann- og vindtett ytterst, og lagvis med klær under. En del jakker er kanskje ikke vanntette “nok”, og ikke så gode på saltvann, så du kan vurdere feks en Oljehyre til å ta på ytterst på de våteste dagene (inkludert for utlån ombord i Alma). Et par høyere gummistøvler for ilandstigning fra jolla er veldig greit å ha, i tillegg til innesko å ha under dekk. Ute på storhavet og i Arktis er det kaldt selv på sommeren, så ta med både badetøy og godt med varme klær. I god tid før avreise sender vi deg en detaljert anbefalt pakkeliste for turen.
Mat og matlaging
På våre turer blir du del av mannskapet ombord og får ta del i alle oppgaver for driften av båten. Dette inkluderer matlagingen, og såfremt du ikke er på en tur med kokk går dette på rundgang blant deltakerne. Skippere og guider bistår så mye de kan underveis. I forkant av turen setter vi opp en meny og handler inn det som trengs. Vi bruker mye tid på å lage gode menyer med sunn og passe avansert mat. Si ifra hvis du har allergier eller preferanser i registrerings-skjemaet, så tar vi hensyn til det så godt vi klarer.
Våre forventninger til deg
Vi ønsker at du tar del i rutinene på seilbåten, om det er å seile, legge til kai, navigere, holde utkikk etter hval og isfjell, vaske opp, lage mat, ta en ryddeøkt eller bidra på andre måter. Vi deler alle opp i vaktlag på starten av turen og har et vaktskjema hvor vi bytter på vaktene gjennom døgnet. Du vil gå 4 timer på og 8 timer av, og ha nattevakt to netter også en natt fri. Våre turer krever litt av deltakerne - hver og en må være åpen for å bidra og gi av, og by litt på seg selv. Vi har mange forskjellige mennesker med oss på tur, og de fleste går veldig godt overens. Vår erfaring er at det å gjøre ting sammen med andre, og ikke minst med nye mennesker og forskjellige personligheter enn man kanskje er vant med, er det som skaper de beste, mest interessante og minneverdige historiene:)
Livet ombord og overnatting
Livet ombord i seilbåt er sosialt og trivelig, men kan for noen oppleves som ganske intimt, noe det er viktig å være forberedt på. På våre turer deltar alle i driften av seilbåten og alle regnes som mannskap. Vi vil gjerne bli godt kjent med deg og håper at du blir godt kjent med alle andre på seilbåten så fort som mulig. Det krever en viss tålmodighet, raushet og et åpent sinn for å trives i et slikt fellesskap, men gevinsten av nye bekjentskaper og helt råe naturopplevelser veier opp for det meste, så fort man blir komfortabel med livet på sjøen.
Overnatting på båten er en del av moroa. Innkvartering er i separate enkeltkøyer i to store lugarer/fellesrom; banjar/salong og forpigg, med flere felles bad. Båt- og lugarfordeling kan være litt av en kabal, men vi mener selv vi er blitt ganske gode på det. Si ifra til oss hvis du har ønsker eller reservasjoner.
På båten har vi mye varme og mye god mat, men ikke bøttevis med vann. Vi lærer å ikke sløse med ferskvannet, og det vil dermed heller ikke være mulig å dusje hver dag. Men morgenbad er gratis og alltid tilgjengelig, hele året.
Hva slags folk er med på tur - og hvor mange er vi ombord?
Mange reiser alene, noen reiser som par, noen reiser som en vennegjeng. Fellesnevneren for alle er at dette er åpne, morsomme og engasjerte mennesker du blir venner med nesten uansett. Det å dele storslåtte opplevelser i naturen skaper sterke bånd! Mange lurer på alderssammensetningen på våre turer, men det er ikke så viktig for oss. Det spiller ingen rolle om du er ung eller gammel så lenge du vil være med på tur og har tenkt å gjøre ditt for at du selv og resten av mannskapet skal få en god turopplevelse. De er nok flest personer mellom 25-55 med oss på tur. Antall deltagere varierer fra tur til tur, men vi er stort sett 6-11 personer med på disse turene.
Miljø og bærekraft
Både seiling og toppturer er miljøvennlige aktiviteter og vi seiler så mye som vi kan og bruker motor så lite som vi kan. Vi oppfordrer mannskap og deltagere til å reise så miljøvennlig som mulig, og vi benytter lokale råvarer og ressurser så langt det lar seg gjøre. Vi har også egne turer der vi plukker søppel og rydder strender.
Litt filosofisk pleier vi å si at seiling er en øvelse i bærekraft; vi beveger oss med vinden og vi har begrensninger på ting som vann, diesel, strøm og mat. For å gjennomføre en bærekraftig reise kreves kunnskap, tålmodighet, smidighet og hardt arbeid. Det samme kan sies om mye annet som man prøver å gjøre på en bærekraftig måte.